EGÉSZSÉGRŐL-BETEGSÉGRŐL

Fekete áfonya (Vaccinium myrtillus)

Fekete áfonya, málna, eper

Az áfonya a hangafélék családjába tartozó nemzetség. A nemzetségbe mintegy 450 faj tartozik, többségük Észak-Európában őshonos, de vannak Havaiion és Madagaszkáron élő, trópusi fajok is. Az északi féltekén vadon termő fekete áfonya bogyós termése kellemes, zamatos ízű, számtalan gyógyhatással rendelkezik.
A fekete áfonya 100 grammja 27 kalóriát tartalmaz, találhatók benne szénhidrátok, növényi rostok, fehérjék és kevés növényi olaj. A termés gazdag A-, B1-, B3-, B5-, C-és D-vitaminban, kiemelkedő a vas-, mangán-, cink- és a foszfor tartalma. A fekete áfonya kékes-pirosas színét az antocianinok, procianinok, flavonok és származékaik adják.
A fekete áfonya magas antioxidáns tartalma miatt gyulladáscsökkentő hatású, fogyasztása kedvező hatású lehet akut és krónikus bélgyulladások, pl. gyomorfekély, ételmérgezés kialakulásakor. Svéd kutatások szerint a fekete áfonya rendszeres fogyasztása mérsékelheti a fogínygyulladás tüneteit és előnyös hatása lehet ízületi gyulladás kialakulásakor.
A termés magas antocianin tartalma miatt keringésjavító tulajdonságú; a fekete áfonya fogyasztása javítja a szem kapilláris keringését és védi a retina sejtjeit az oxidatív stressztől, a napsugárzás okozta káros hatásoktól. Az áfonya rendszeres bevitele csökkenti a szürkehályog kialakulásának valószínűségét, a meglévő betegség progresszióját lassítja, sőt javasolható lehet a rendszeres fogyasztás zöldhályog és időskori macula degeneració kiegészítő kezelésében is.
Az áfonya bevitel hatására bőrünk fiatalosabbá, szebbé válhat, a faggyúmirigyek működésére gyakorolt kedvező hatás miatt csökkenhet a haj zsírosodása és a bőrön lévő pattanások visszahúzódhatnak.
A fekete áfonya magas flavonoid tartalma miatt csökkenti vagy lassítja az érelmeszesedés tüneteit, csökkenti a koleszterin-és triglicerid szintet, vérnyomás csökkentő tulajdonságú lehet.
A termés fogyasztásának hatására a megpattant hajszálerek elhalványulhatnak, a fekete áfonya bevitel kedvező lehet visszérbetegség kezelésében is.
A termés hatóanyagai véralvadásgátló hatásúak, így az áfonya fogyasztás védi az érrendszert a rögösödés kialakulásától.

Áfonya-almás muffin

A fekete áfonya flavonoidjai serkentik a gyomornyálka termelését, így védelmet nyújtanak a gyomorfekély kialakulásától.
Állatkísérletek szerint a fekete áfonya rendszeres fogyasztása véd a vastagbél daganatok kialakulásától. Tokiói kutatók rámutattak arra, hogy a termés antocianin tartalma gátolja a leukémia kialakulásáért felelős HL60 humán sejtek növekedését. Általánosságban véve elmondható, hogy a fekete áfonya fogyasztás magas antioxidáns tartalma miatt kedvező hatású lehet daganatos betegségek megelőzésében.
A fekete áfonya 100 grammja 44 mg C-vitamint tartalmaz, majdnem annyit, mint a citrusfélék termése. Az áfonya bevitel javasolt lehet influenza, más légúti betegségek és húgyúti fertőzések kialakulásakor is.
A fekete áfonya fogyasztás magas pektin tartalma miatt ajánlott lehet székrekedés idején és magas vastartalma miatt kedvező hatású lehet vashiányos vérszegénység kialakulásakor.
A fekete áfonya magas antioxidáns tartalma miatt védi az idegsejteket az oxidatív stressztől és javítja a neuronok közötti kommunikációt. A termés fogyasztás javasolható Alzheimer és Parkinson kór fennállásakor is, az antioxidánsok neuroprotektív hatása miatt.
A fekete áfonya antocianin tartalma vércukor csökkentő és kiegyenlítő tulajdonságú, mert hatására a hasnyálmirigy inzulin termelése egyenletesebbé válik és a sejtek inzulin érzékenysége nő.
A fekete áfonya termésének érési ideje a júliusi-augusztusi hónapokra esik.

Forrás:

https://www.gyogynoveny-volgy.com/meregtelenito-gyogynovenyek/fekete-afonya

dr. Macsári Judit

 Frissítve: 2023-01-03