2023. február havában kettő testületi ülésre is sor került, mivel a települések költségvetését a törvény értelmében minden év február közepéig meg kell alkotni és el kell fogadni a Képviselő-testületnek.
A Gyomaendrőd Város költségvetésének elfogadására február 15-én került sor, melynek megvitatása két fordulóban történt, illetve megelőzte egy összevont bizottsági ülés is.
Az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2022. július 19-i ülésnapján fogadott el. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2023. évi költségvetés előkészítése is a költségvetési koncepció összeállításával indult. A koncepció készítése során azzal szembesült a Képviselő – testület, hogy az energiaárak növekedése miatt mintegy 300 millió forintos hiánnyal néz szembe. Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 454/2022. (XII. 22.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2023. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A koncepció tárgyalása során a Képviselő-testület 10 olyan döntést hozott, melyek nagyrészt a költségvetési hiány csökkentését szolgálják. Ezen döntéseket a 2023. évi költségvetési rendelet tervezet I. fordulóra beterjesztett anyagának összeállításánál figyelembe vettük. A költségvetési rendelet-tervezetet a Képviselő-testület két fordulóban tárgyalta. Az első fordulós tárgyalást megelőzően 2023. január 16-án és 17-én megtörtént az önkormányzati intézmények vezetőivel és gazdasági társaságaink ügyvezetőivel a 2023. évi költségvetés egyeztetése.
Az I. fordulóra beterjesztett anyagot a Képviselő-testület alkalmasnak ítélte arra, hogy a II. fordulós tárgyalás alapját képezze. A Képviselő-testület 2023. január 31-i ülésén 21 olyan döntést hozott, melyek jelen ülésre beterjesztett anyag összeállításánál figyelembevételre és a rendelet-tervezetbe beépítésre kerültek. A költségvetési koncepció 2022. decemberi tárgyalását követően az alábbi központi döntések születtek, melyek a rendelet-tervezet összeállításánál figyelembevételre kerültek:
1. A miniszterek meghozták döntésüket a bölcsődei üzemeltetési támogatás összegéről: 12.038.000 Ft. Ezen összeg 2.936.000 Ft-tal magasabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
2. A miniszterek meghozták döntésüket a szakosított ellátás üzemeltetési támogatás összegéről: 80.648.284 Ft. Ezen összeg 63.698.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
3. A miniszterek meghozták döntésüket az intézményi gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatás összegéről: 54.793.438 Ft. Ezen összeg 24.468.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
4. Ismertté vált a települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatási összege: 51.316.000 Ft. Ezen összeg 21.617.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált támogatási összeg.
5. 2023. január 2-án döntés (Gulyás Gergely miniszter részéről) született a 10.000 lakos feletti önkormányzatokat megillető energiaáremelkedés miatti támogatás összegéről. Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 3. mellékletébe új jogcímként kerül beépítésre ezen támogatási jogcím. Gyomaendrődöt ezen a jogcímen megillető támogatás összege: 194.884.155 Ft. Jelen pillanatban még nem áll rendelkezésre arra vonatkozó konkrét információ, hogy ez a támogatás mely feladatoknál használható fel.
6. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak bérjellegű támogatása jogcímen 10.981.024 Ft összegű támogatás lett közölve.
7. Az óvodapedagógusokat megillető ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett.
A költségvetési rendelet tervezet összeállításánál a 232.000 Ft összegű minimálbérrel és a 296.400 Ft összegű garantált bérminimummal számoltunk. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk és csökkentettük a kiadásokat.
Összegezve az elmúlt három hónap történéseit elmondható, hogy nagyon nehéz helyzetből indult Önkormányzatunk. Mely nehéz helyzetet több intézkedéssel próbálta enyhíteni. Decemberben még úgy tűnt, hogy nem tudunk támogatást adni a civil szervezeteknek, hogy nem lesznek városi rendezvények. Januárban azonban, köszönhetően a Magyar Kormány közel 200 milliós, a rezsiköltségekhez kapcsolódó támogatásának, enyhültek a gondjaink. Így is egy nagyon kiélezett és feszes gazdálkodást kell megvalósítanunk ebben az évben, de tarthatónak tűnnek a számaink.
Toldi Balázs
polgármester
A február 23-i nyílt képviselő-testületi ülésen 25 napirendi pont, míg a zárt ülésen 2 napirendi pont került megtárgyalásra.
Beszámolók kerültek bemutatásra és elfogadásra. Ezzel az intézmények vezetői Dr. Szonda István mbv, valamint Dinyáné Bánfi Ibolya eleget tettek beszámolói kötelezettségüknek. A Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház, a Határ Győző Városi Könyvtár 2022. évi működéséről a 2023. évi munkaterv beterjesztéséről, valamint a Tímár Máté fiókkönyvtár bezárása miatt az Alapító okiratban bekövetkezett változás az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatán is átvezetésre került, melyet a Képviselő-testület jóváhagyott.
Olvashatott a Képviselő-testület a Hétszínvirág-Tüskevár Szolgáltató Nonprofit Betéti Társaság 2022. évben végzett tevékenységéről, illetve megismerhette a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft 2022. évi lakásgazdálkodásáról szóló tájékoztatóját, valamint a 2023. évre tervezett karbantartási munkák tételes kimutatásának listáját.
Tájékoztatót kaptunk a Gyomaendrődi Járási Hivatal 2022. évi tevékenységéről, amelynek illetékességi területe öt településre terjed ki, illetve az élelmiszerlánc biztonsági és állategészségügyi hatáskörben eljáró Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Osztály illetékességi területe a Gyomaendrődi Járáson túl kiterjed a Szarvasi és Szeghalmi Járási Hivatal illetékességi területére is.
A beszámolóból megtudhattuk, hogy az elmúlt tíz évben a területi közigazgatás teljes átalakuláson ment keresztül, melynek eredményeként egységes, kiszámítható, professzionális közigazgatás fenntartásán dolgozik valamennyi járási hivatal, amely ma már nem a hatóság és az állampolgár alá-fölérendeltségét feltételező rendszert, hanem az ügyfelek igényei szerinti és őket kiszolgáló pontos és felelős feladatellátást jelent.
Megyeriné Csapó Ildikó a Közalapítvány Gyomaendrőd Város Közgyűjteményeiért kuratóriumának elnöke február 3-án benyújtotta támogatási igényét, amelyben a 2023. évre 2.240.000 Ft költséget tervezett, ami a Közgyűjtemény támogatásának célját szolgálja, valamint biztosítja az épület állagmegóvását, a kortárs művészek kiállítási lehetőségeit, a Corini és Vidovszky gyűjtemény, valamint az emlékszoba tárgyainak elhelyezését, ezek állandó gyarapítását és állagmegóvását. A Képviselő-testület elfogadta a kérelmet és javasolta annak támogatását.
A Hunyai, Csárdaszállási, Gyomaendrőd Önkormányzati Tűzoltóság nevében Omiliák Csaba tűzoltóparancsnok azzal a kéréssel fordult városunk Önkormányzatához, hogy az önkéntes tűzoltó egyesület fenntartáshoz a korábbi évek szerinti, jó együttműködési gyakorlatot követve támogassa ez évben is az önkormányzati tűzoltóságot 2.500.000 Ft összegben. A Képviselő-testület megvitatta és biztosítja a kért összeget a tűzoltóság számára.
Elfogadta és megszavazta a Képviselő-testület a Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft vezetőjének, Dinya Józsefnek kérelmét, amelyben javaslatot tett a Gyomaendrőd Város Köztemetőinek fenntartási, üzemeltetési, szolgáltatási díjtételeinek módosítására. A rendelet hatályba lépése 2023. március 1. napja.
Megnevezés |
|
Forint |
Temető fenntartási hozzájárulás |
|
2.800 |
Ravatalozó bérlet |
|
24.000 |
hűtőszekrény/nap |
|
4.000 |
Sírásás |
1 személyes normál
1 személyes mélyített
Gyermek
Urna |
19.000
27.000
8.000
8.000 |
Fedlap leemelés |
|
5.700 |
Exhumálás |
|
16.000-23.000 |
Sírhely megváltási díj |
Egyszemélyes normál 25 évre
Kétszemélyes normál 25 évre
Egyszemélyes mélyített 25 évre
Kétszemélyes mélyített 25 évre |
14.500
29.000
19.000
38.000 |
Gyermeksírhely 25 évre |
|
10.000 |
Urnasírhely 25 évre |
|
10.000 |
Urnafülke 15 évre |
|
19.000 |
Sírbolt |
Egyszemélyes 60 évre
Kétszemélyes 60 évre
Háromszemélyes 60 évre |
72.000
104.000
144.000 |
Az árak az ÁFÁT nem tartalmazzák!
A Képviselő-testület megállapodást kötött 2017 májusában a Gyomaendrődi Hírmondó városi időszaki lap alapításáról. A kiadási feladatokat a Határ Győző Városi Könyvtár, a szerkesztési feladatokat Dinyáné Bánfi Ibolya látja el.
A képviselő-testület a 2023. évi költségvetés első fordulós tárgyalása során kiadáscsökkentő intézkedéseket tervezett bevezetni, ezért a Gyomaendrődi Hírmondót nem papíralapon kívánta megjelentetni. A második fordulóra előkészített rendelet-tervezet a tartalékok között már tartalmazott 3.248 ezer Ft-ot a lap kiadásának biztosítására, de csökkentett megjelenéssel, lap- és oldalszámmal.
Dinyáné Bánfi Ibolya elkészítette „A Gyomaendrődi Hírmondó szerkesztési alapelvei” című dokumentumot, melyben rögzítette, hogy a Gyomaendrődi Hírmondó Kiadójának elsődleges célja a város lakosságának közérdekű, objektív tájékoztatása. A Kiadó a Hírmondó szerkesztése során az Alapító által elfogadott szerkesztési alapelvek szerint jár el, amelyek az Önkormányzat, mint alapító jóváhagyását követően válnak hatályossá.
Dr.Schóber Ottó benyújtotta írásbeli kérelmét Gyomaendrőd Város Önkormányzatához a 2.számú felnőtt háziorvosi körzet rendelési idejének megváltoztatására, valamint ezáltal az önkormányzat és a Kft. között létrejött feladat-ellátási szerződés módosítására vonatkozóan.
Dr. Schóber Ottó rendelési ideje a jelenlegi heti 15 óráról heti 20 órára módosul 2023. március 1. napjától.
Rendelési idő 2023. március 1. napjától |
óra |
Hétfő |
10.00-14.00 |
Kedd |
08.30-12.30 |
Szerda |
08.30-12.30 |
Csütörtök |
08.30-12.30 |
Péntek |
08.30-12.30 |
A Képviselő-testület az előterjesztést megtárgyalta és elfogadta a feladat-ellátási szerződés módosítását.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2020. március 1-től csatlakozott a közfoglalkoztatási programmal a „Nemzeti Húsgalamb Programhoz”, melynek keretében 6 fő közfoglalkoztatott foglalkoztatásával 250 pár húsgalamb tenyésztését vállalta. A tenyésztés elindítása a Belügyminisztérium által támogatott volt, mivel a külföldi piacokon jelentős kereslet kezdett kibontakozni. Gyomaendrődön egyébként is a galambtenyésztés komoly hagyományokkal rendelkezik, több egyesület is működik, így Hagyományőrző programként került megrendezésre 2022. évben is a nemzetközi galambkiállítás. A 2020-ban megvásárolt és jelentősen felújított Dobó utcai épületben 7 tartási ketrec lett kialakítva, melyben az állatok fészkelő szekrényben tudták kikölteni szaporulataikat.
2022. évben már problémák jelentkeztek a tenyésztés során, amelynek oka egyrészt a megemelkedett takarmány ára, másrészt az energiaár drasztikus megemelkedése, harmadrészt a bevételek nem jó irányba alakulása is befolyásolt a madárinfluenza megjelenésével. Ugyan az idei évre már sikerült komoly felvásárlót találni, de a megemelkedett tartási költségek mellett olyan magas értékesítési számot kellene produkálni (294 db/hó) amire a jelenlegi állomány nem képes. Ezen kívül bértámogatási nehézséggel is szembe kellene nézni, amelynek 100%-os finanszírozása nem lehetséges. A Belügyminisztériummal való egyeztetés után az a döntés született, hogy a húsgalamb tenyésztése megszüntetésre kerül, viszont az épület további hasznosítása a Járási Startmunka mintaprogram keretei közt marad.
Lehóczkiné Timár Irén
Alpolgármester |